Prodesse Conamur reikt jaarlijks twee prijzen uit: de Prodesseprijs voor Arnhemse Geschiedenis en de Prodesse Geschiedenisprijs voor Jongeren.

Prodesseprijs voor Arnhemse Geschiedenis
In 2018 heeft Prodesse Conamur het initiatief genomen voor de Prodesseprijs voor Arnhemse Geschiedenis. Dit is een jaarlijkse prijs voor de beste bijdrage aan de geschiedenis van Arnhem. Daarbij is de definitie van “beste bijdrage” heel ruim getrokken. Het kan gaan om eenmalige activiteiten als een bijzonder boek of artikel. Of een historisch evenement dat heeft plaats gevonden. Maar het kan ook gaan om personen, groepen of instellingen die al jaren structureel bezig zijn met de Arnhemse geschiedenis en daarvoor een pluim verdienen.

Een commissie van vijf personen kent de prijs toe. Deze commissie is aangesteld door het bestuur van Prodesse voor de duur van maximaal drie jaar. De prijs bestaat uit een door de Arnhemse kunstenaar Edwim Peters vervaardigde houtsnede. Deze houtsnede is speciaal voor de Prodesseprijs ontworpen.

Prodesseprijs

Winnaars van de Prodesseprijs voor Arnhemse Geschiedenis

  • 2023 Jan de Vries
  • 2022 Farida Nabibaks
  • 2021 Edwim Peters
  • 2020 Facebookpagina Oud-Arnhem
  • 2019 Hennie Vaessen
  • 2018 Menno Potjer

 

Prodesse Geschiedenisprijs voor Jongeren

Met deze prijs proberen we scholieren te enthousiasmeren voor de geschiedenis van Arnhem. De Prodesse Geschiedenisprijs voor Jongeren sluit aan bij een speciale gelegenheid zoals een jubileum, te openen tentoonstelling, theaterstuk of gebeurtenis. Samen met onze partner formuleren we een concrete opdracht over een wisselend thema waarbij de vorm vrij is. De Prodesse Geschiedenisprijs voor Jongeren bestaat uit een historische excursie voor de hele klas en sluit aan bij het thema. Vanwege corona en de daardoor grote druk op het onderwijs is deze prijs niet uitgereikt in 2020, 2021 en 2022.

 

Winnaars van de Prodesse Geschiedenisprijs voor Jongeren

  • 2019: Joëlle Velvis met het gedicht: De geur van as project: ‘Arnhem van Slag’ van HartenHave Cultuureducatie